![]() این روزها رسانهها پر از خبرهای ناراحتکننده، خشونتبار، ترسناک و نگرانکننده است؛ از اخبار مربوط به جنگ و تروریسم تا سقوط هواپیما و تغییرات اقلیمی و فجایع طبیعی.
تاریخ انتشار: 15 ژانویه ماه 20 |
این روزها رسانهها پر از خبرهای ناراحتکننده، خشونتبار، ترسناک و نگرانکننده است؛ از اخبار مربوط به جنگ و تروریسم تا سقوط هواپیما و تغییرات اقلیمی و فجایع طبیعی. آنچه در رسانهها بازتاب مییابد نهتنها روی زندگی آدمبزرگها اثر میگذارد، که بر دنیای کودکان و نوجوانان هم سایه میاندازد، سایهای به مراتب تیرهتر از آنچه دنیای بزرگسالان را فرا گرفته است.اگر فکر میکنید فرزندان و دانشآموزانتان از اخبار سر در نمیآورند یا میتوانید با مشغول کردنشان به درس و بازی و سرگرمی حواسشان را پرت کنید، در اشتباهید. دکتر دیوید شانفِلد (David Schonfeld)، پزشک متخصص رشد کودکان، محقق و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی میگوید: «آنچه از پژوهشها فهمیدهایم این است که بچهها اغلب دربارهی چیزهایی نگران هستند که بزرگترها فکرش را هم نمیکنند. بزرگترها به مواجهه با اخبار ناراحتکننده عادت میکنند، اما کودکان از این مکانیسم دفاعی بیبهرهاند. این وظیفهی بزرگترها است که دربارهی نگرانیهای برآمده از اخبار ناخوشایند با آنها حرف بزنند و در مدیریت تعارضها و نگرانیها به آنها کمک کنند.»توصیهی کلی در این مورد و برای تمام سنها این است که از تماشای اخبار و تحلیلها همراه با بچهها پرهیز کنید. شما در لحظهی پخش اخبار، گفتوگوها و تحلیلها کنترلی بر آنچه در حال پخش است ندارید و ممکن است بچهها تصاویر، صحنهها یا گفتههایی را ببینند و بشنوند که عامل نگرانی غیرضروری یا صدمهی روحی و ذهنی عمیق در آنها شود. پیشنهاد آکادمی پزشکان کودک آمریکا و همینطور انجمن روانشناسان آمریکا این است که در صورت ضرورت، خودتان دربارهی رویدادها و اتفاقهای نگرانکنندهای که در اخبار تکرار میشوند و جامعه را درگیر میکنند، با نوجوانها و کودکان بالای هفت سال صحبت کنید. به این ترتیب این شما هستید که میزان اطلاعاتی را که در اختیار آنها قرار میگیرد کنترل میکنید و در عین حال میتوانید از میزان ترس و نگرانی آنها کم کنید.البته شروع و ادامهی چنین گفتوگویی اصلاً آسان نیست، بهویژه در ارتباط با کودکان کوچکتر که باید متناسب با سن و میزان درک آنها از جهان پیرامون باشد. شروع گفتوگو از جانب شما این احساس را به کودک و نوجوان میدهد که همه چیز تحت کنترل است و احساس امنیت بیشتری میکند.طبق دستورالعمل آکادمی پزشکان کودک، پرسش از کودک یا نوجوان بهترین روش برای شروع گفتوگو است؛ اینکه چه چیزی دربارهی واقعه میداند و اطلاعاتش را از کجا به دست آورده، نظر خودش دربارهی ماجرا چیست و آن را چهطور درک میکنند. بر دریافت اطلاعات از منابع قابل اعتماد تأکید کنید و بگویید اغلب نباید شنیدههایشان از دوستان و همکلاسیها را جدی بگیرند. به آنها فضا بدهید که شنیدههایشان را با شما در میان بگذارند تا در صورت نیاز اطلاعات خلاف واقع را اصلاح کنید. به احتمال زیاد درک آنها از موضوع و تصورهایشان که ترسناکتر از واقعیت است، شما را شگفتزده خواهد کرد. به دقت به حرفهایشان گوش کنید و از آنها بپرسید چه سؤالها یا نگرانیهایی دربارهی موضوع دارند. از حدس زدن دربارهی اتفاقهای آتی و تحلیل پیامدها پرهیز کنید و مهمتر از همه، به دنبال ترسها و نگرانیهایی باشید که پشت تحلیلهای آنها پنهان شده است. به آنها یادآوری کنید که کنارشان هستید، تأکید کنید احساس ترس و نگرانی در چنین موقعیتهایی طبیعی است و نباید بابت این احساسشان شرمنده باشند.در این گفتوگو «صداقت» مهم است، بهویژه با کودکان بزرگتر و نوجوانها که قدرت تحلیلشان پیشرفتهتر است و راههای مختلفی جز شما برای دریافت اطلاعات پیش رویشان است. با این حال لازم نیست به جزئیات بپردازید. |
![]()
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت مربوط به شبکه یاری کودکان کار است. |
نیرو گرفته از وردپرس فارسی |
آمار بازدید |