![]() آینده روشن برای دختران آفریقایی
تاریخ انتشار: 9 مارس ماه 19 |
آینده روشن برای دختران آفریقایی (روزنامه شرق- پنجشنبه 16 اسفند 1397- صفحه 16) خانم نکاندو لوئو، وزیر آموزش عالی زامبیا، در یادداشتی با عنوان «آینده روشن برای دختران آفریقایی» به نقش تعیینکننده آموزش و پرورش در ارتقای وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مشارکت دختران و زنان پرداخته است. بخشهایی از این یادداشت را میخوانیم. آموزش به جوانان ابزارهایی را میدهد که نیاز دارند؛ از مهارتهای شناختی و اجتماعی گرفته تا اعتمادبهنفس، برای آنکه در زندگی موفق باشند. جمعیت رو به رشد جوانان در بسیاری از کشورهای آفریقایی، از جمله کشور من زامبیا، ایجاب میکند که ارائه آموزش با کیفیت بالا برای همه ضروری باشد. اما موفقیت فقط وقتی ممکن است که به دختران و زنان توجه ویژه شود. آموزش و پرورش نقش تعیینکنندهای در استیفای حقوق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دختران و زنان در جامعه دارد. به همین دلیل مهم است که کشورها آموزش و توانمندسازی دختران و زنان را در صدر برنامههای سیاسی خود قرار دهند. زامبیا در این مورد تصمیمش را گرفته است. زنان اکنون در این کشور مقتدرانه بر مشاغل مهمی تکیه زدهاند که قبلا در انحصار مردان بوده است؛ از جمله رئیس دادگستری، رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر، رئیس دادگاه قانون اساسی، معاون رئیسجمهور و وزیر دارایی. ادگار لینگو، رئیسجمهور زامبیا… مانند تونی بلر (نخستوزیر اسبق انگلستان) در بسیاری از پستها با زنان سروکار دارد. البته، ترویج برابری جنسیتی صرفا به جذب زنان به سطوح بالای قدرت منحصر نمیشود. همه نمیخواهند یا نمیتوانند مدیرعامل یا سیاستمدار باشند. برابری جنسیتی اساسا با حق انتخاب مرتبط است: به زنان همان گستره فرصتهایی داده شود که مردان از آن بهرهمندند. آموزش، به دختران و زنان دانشی را میدهد که نیاز دارند تا آگاهانه در مورد نوع زندگیاي که میخواهند، تصمیم بگیرند – مثلا خانهدار یا پژوهشگر شوند یا صاحب کسبوکاری کوچک یا رئیس یک شرکت چندملیتی- و مهارتهایی که برای رسیدن به آنها نياز دارند. دولت زامبیا برای پشتیبانی از این اقدام، سرمایهگذاری خود را برای ایجاد هنرستانهای فنی برای دختران افزایش داده است. علاوه بر این، برای ارتقاي کیفیت آموزش، معلمان استخدام شدهاند و در این امر توجه ویژهای به زنان شده است. تاکنون، هزارو 265 معلم زن استخدام شدهاند و 744 معلم مرد. دولت زامبیا «سیاست ورود مجدد» خود را نیز تقویت کرده که معطوف است به کمک به مادران جوان تا پس از زایمان به مدرسه بازگردند. قانونگذاران این کشور نیز در این تلاش کمک میکنند، از جمله قانون برابری جنسیتی و لایحه موسوم به برابری و همچنین اصلاحیه قانون زامبیا. لایحهای برای ممانعت از خشونت جنسی و جنسیتی نیز در راه است. پیشرفت زامبیا فرایندهای بیرونی را در مورد آنچه به معنای زنبودن در آفریقاست، به چالش میکشد. این باید به عنوان یک الگو برای کشورهای همسایه باشد که به دنبال تقویت پیشرفت از طریق بهبود برابری جنسیتی هستند و به عنوان یک منبع امید برای دختران و زنان در همه جا، به آنها اعتمادبهنفس میدهند تا بزرگ شوند. اما هنوز خیلی مانده تا کار ما به پایان برسد. نه تنها لازم است زنان بیشتری نقشی تعیینکننده در تمامی سطوح جامعه ایفا کنند، بلکه باید شکافهای موجود در زمینه تحصیل بین دختران شهری و روستایی را پر کنیم. با این وجود، به نظر میرسد آینده روشن است. از یک طرف، کشورهای عضو سازمان ملل متحد متعهد به تصویب «هدف توسعه پایدار 4» شدهاند تا سال 2030 «آموزش و پرورش فراگیر و عادلانه و ترویج فرصتهای یادگیری مادامالعمر برای همه تضمین شود» و توجه ويژهای به حذف نابرابری جنسیتی داشته باشند. از طرف دیگر، شخصیتهای برجسته از طرحهایی که آموزش و پرورش و مخصوصا آموزش دختران را ارتقا میدهد، پشتیبانی میکنند. مگان، دوشس ساسکس، یکی از آنهاست که اکنون حامی انجمن دانشگاههای مشترکالمنافع است که بیش از 500 دانشگاه را در بیش از 50 کشور مشترکالمنافع پوشش میدهد و از جمله اقدامات آن تلاش برای برقراری عدالت جنسیتی است. این حمایتها که بسیار گسترده است و با تعهد قوی از سوی دولتها و سازمانهای غیردولتی همراه شده است، نشان میدهد آینده دختران جوان ما روشن است. زنان آفریقایی اکنون بیش از هر زمان دیگري میتوانند امید داشته باشند که برای زندگی خود تصمیم بگیرند. |
![]()
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت مربوط به شبکه یاری کودکان کار است. |
نیرو گرفته از وردپرس فارسی |
آمار بازدید |