برنامة حمایت روانی – اجتماعی از کودکان، نوجوانان و خانوادهدر موقعیتهای بحرانی در ارتباط با زلزله کرمانشاهبا رویکرد آموزش رشد محور
شبکه یاری کودکان کار
هدف برنامه:- مداخله مؤثر و بهموقع در بحران ناشی از زلزله در کرمانشاه با انجام مداخلات روانی – اجتماعی با تمرکز بر کودکان، نوجوانان و خانواده
انتخاب این هدف با توجه به دلایل زیر صورت گرفته است:
- این هدف در راستای هدف شبکه یاری کودکان کار و انجمنهای عضو آن در ارتباط با یاریرسانی و حمایت اجتماعی از کودکان و خانوادههاست و با آن همپوشانی دارد.
- بررسیهای انجامشده در سطح ملی و بینالمللی نشان داده است که در موقعیتهای بحرانی، به دلایل گوناگون، کودکان و زنان ازجمله آسیبپذیرترین گروهها محسوب میشوند.
با توجه به این اهداف برنامة مداخله در بحران زلزله کرمانشاه به شرح زیر ارائه میگردد.این برنامه مبتنی بر رشد همهجانبه و یکپارچه کودکان و بر اساس برنامة مراقبت از رشد و سلامت جسمی و روانی آنان در موقعیتهای بحرانی است.پیش از ارائه برنامه تعاریف مرتبط با آن ارائه میشود:
- تعریف رشد همهجانبه و یکپارچه کودکان
منظور از رشد همهجانبه و یکپارچه کودکان توجه به همة ابعاد رشد آنان با توجه به ارتباط درهمتنیده بین آنهاست. ابعاد رشد کودکان به شرح زیر است:
- رشد جسمی – حرکتی، رشد عاطفی یا هیجانی، رشد شناختی، رشد اجتماعی و اخلاقی، رشد کلامی، رشد خلاقیت
- دوران کودکی
سالهای کودکی به گروههای زیر تقسیم میشود:
- خردسالان – زیر شش سال
- کودکان – 6-12 سال
- نوجوانان – 12-18 سال
- تعریف بحران: بحران موقعیتی است که سازگاری با آن از توانمندی و ظرفیت فرد، فراتر است.
برنامه مداخله در بحران شبکه در سه بخش به شرح زیر ارائه میشود.
الف) بخش اول- برنامههای آموزشیهدف از آموزش ایجاد محیطی شاد، امن، همراه با ایجاد آرامش و ارتباط بین کودکان و نوجوانان از طریق فعالیتهای زیر با روشهای مناسب و جذاب است:
- اجرای انواع بازیها، بهویژه بازیهای گروهی و سنتی
- اجرای فعالیتهای هنری شامل انواع کاردستی، اجرای نمایش، نقاشی و انواع تکنیکهای آن، قصهگویی، تصویر خوانی، قصه سازی بهصورت انفرادی و گروهی و کتابخوانی
- بازیهای کلامی مانند جملات ناتمام، تداعی کلامی و…
این بازیها در بیان غیرمستقیم احساسات و عواطف کودکان بسیار مؤثر است.
- آموزش مهارتهای زندگی با استفاده از منابعی که برای گروههای سنی خردسالان، کودکان و نوجوانان وجود دارد.
- استفاده از تکنیک «تن آرامی» برای کودکان و بزرگسالان
- کمک به آموزش دانشآموزانی که مدارس آنها به علت زلزله تخریب و تعطیلشده است تا از مدرسه بازنمانند.
- ایجاد خانههای بازی برای کودکان و نوجوانان بهویژه در مناطق محروم
- ایجاد کتابخانه برای کودکان و نوجوانان
- ایجاد خانه بهداشت در مناطق محروم
- ایجاد مرکز مشاوره و روانشناسی برای کودکان و خانواده
- برگزاری کارگاههای آموزشی برای کودکان، نوجوانان و مادران
- نظارت و ارزشیابی فعالیتهای انجامشده در بخش برنامههای آموزشی
در ارزشیابی برنامههای آموزشی، علاوه بر نظر اجراکنندگان، از کودکان، نوجوانان و مادران نیز نظرخواهی میشود.
ب) بخش دوم- برنامههای حمایتی – اجتماعی1- برگزاری جلسات گروهی با مادران با روش گفتگوی آزاد در ارتباط با مشکلات آنان باهدف بهبود روحیة آنان و افزایش ارتباط آن با یکدیگر. این جلسات نوعی تخلیه آزاد هیجانات و عواطف آنان است.
- برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهی برای کودکان و نوجوانان
- برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهی والدین
این جلسات بهمنظور کاهش مشکلات عاطفی – روانی حاصل از بحران زلزله مانند افسردگی، اضطراب، ترس و… تشکیل میشود و باید توسط مشاوران و روانشناسانی که در ارتباط با «استرس پس از سانحه» آموزشدیدهاند، برگزار شود تا بتوانند آسیبهای ناشی از بحران زلزله را در کودکان و بزرگسالان، کاهش دهند.
- تشویق کودکان و نوجوانان به مشارکت در انجام فعالیتهای مختلف بهمنظور توانمندسازی و تغییر روحیه آنان
- تشویق زنان و مادران به مشارکت در فعالیتهای مختلف باهدف استفاده از توانمندیهای آنان و ایجاد مشغولیتهای ذهنی برای آنها
- استفاده از روش یاری کودک به کودک بهمنظور برقراری ارتباط بیشتر بین کودکان و نوجوانان
- کمک به بهبود تغذیه کودکان با توجه به اهمیت آن در سلامت آنان
- کمک به بهداشت فردی کودکان و محیطزیست آنان با توجه به پسماندهای ناشی از بحران زلزله
- مراقبت از ایمنی کودکان با توجه به خطرات محیطی ناشی از بحران زلزله ازجمله آتشسوزی، گازگرفتگی و…
- مراقبت از سلامت کودک در برابر بیماریها در موقعیتهای بحرانی
- نظارت و ارزشیابی فعالیتهای انجامشده در ارتباط با برنامههای حمایتی – اجتماعی
پ) بخش سوم- برنامههای اجرایی- انتخاب مکان مناسب برای فعالیت در منطقه
این انتخاب نقش مهمی در فعالیتهای اجرایی دارد. برای انتخاب مناسب میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:
- بازدید گروهی از منطقه و مشاهده آن و گفتگو با افراد بومی
- استفاده از تجربیات گروههای دیگر
- استفاده از اخبار و اطلاعات از رسانهها، شبکهها و…
یکی از معیارهای مهم انتخاب مکان فعالیت، میزان محرومیت آن منطقه از امکانات مختلف است.
برنامهریزی برای اجرای فعالیتهای آموزشی و حمایتی – اجتماعی
مستندسازی هم برای شبکه و انجمنها و هم برای استفاده دیگران از اهمیت بسیاری برخوردار است. مستندسازی شامل موارد زیر است:
- مستندسازی فعالیتهای انجامشده در بخش آموزشی
- مستندسازی فعالیتهای انجامشده در بخش حمایتی – اجتماعی
- مستندسازی مشاهدات، مصاحبهها، گزارشات، ملاقات با مسئولین و…
- مستندسازی برنامههای نظارت و ارزشیابی
- مستندسازی نوشتاری و تصویری از همة فعالیتها
نظارت و ارزشیابی یکی از مراحل مهم انجام فعالیتهای اجتماعی است.ارزشیابی در دو حوزه انجام میگیرد:
- ارزشیابی فعالیتهای انجامشده (آموزشی و حمایتی – اجتماعی)
- ارزشیابی مالی
برای هر یک از ارزشیابیها از روشها و فرمهایی که وجود دارد میتوان استفاده کرد.
پیوستهاپیوستهای این برنامه به شرح زیر است:
- فهرست کتابهای مناسب برای بازیهای کودکان و نوجوانان
- فهرست اسباببازیهای مناسب برای کودکان و نوجوانان
- تهیه بروشورهای آموزشی برای والدین و مربیان
- فرم گزارش اجرای فعالیتهای آموزشی
- فرم ثبتنام داوطلبان کار در منطقه
- فرم ارزشیابی فعالیتهای آموزشی برای مربیان
فاطمه قاسمزادهشبکه یاری کودکان کار
فرم ثبت نام داوطلبان همکاری در زلزله کرمانشاه
form
عکس هایی از فعالیت های صورت گرفته در سرپل ذهاب